Idag knåpade jag ihop en mumsigt recept på lasagne! Jag är dock skitdålig på att veta hur mycket jag tar av saker när jag lagar mat, jag håller mig aldrig till mått eller så, jag höftar på som sjutton. men vi ska se om jag minns ungefär hur mycket jag hade av allt:



1 pkt lasagneplattor (det blir godast med färska men jag hade vanliga hårda)
500-600 g köttfärs (alt. quornfärs)
1 tsk köttbuljong
1 burk dolmiosås (jag vet, lite halvfabrikat, men uj så gott)
salt och peppar
1 riven morot
10 körsbärstomater
En stor näve färsk bladspenat. Har ingen aning om hur mycket detta kan vara, men jag tog en stoor näve :)
1 dl mjölk
150 g majs
(5 Basilikablad)


Ostsåsen:
5 dl mjölk
50 g smör
3 msk mjöl
3 dl riven ost
(salt, svart- och vitpeppar)

Gör såhär:
Bryn köttfärsen. krydda med salt och peppar (Kan säkert vara gott med en stark krydda också typ cayenne/chili), häll sedan i dolmioburken och mjölken och låt puttra medans du river moroten och skär körbärstomaterna itu. Om du vill kan du hacka spenaten och basilikan men det går lika bra att ha i som de är.

Ostsåsen:
smält smöret i en kastrull som det inte fastnar så lätt i. Vispa i mjölet och tillsätt mjölken och vispa slätt. Låt koka upp (tills det är tjockt) och ta sen bort från värmen. Häll i osten och värm lätt på igen tills osten smält. Krydda med salt, svart- och vitpeppar, eller bara salt om du vill det.

Rör i alla grönsaker i köttfärsen.
Varva allt i en ugnsform (ostsås i botten), toppa med riven ost och grädda i ugnen på 225°c så länge som det står på lasagneplattpaketet. Brukar vara 20-30 min eller kortare om det är färska plattor.

Tips: använd alla lasagneplattor i paketet :)
Lägg lite folie över formen innan du lägger in den i ugnen som bränns inte osten på toppen, ta av folien när det är 5 min kvar så får den fin färg :)

3 kommentarer

Pernilla

27 Jan 2010 18:04

mat i helgen !!! :D

forngren

27 Jan 2010 22:08

Ska testas, tack!

Miss

28 Jan 2010 17:42

Nu har jag äntligen fått tummen ur att posta frostinginstruktionerna: http://cupcakery.se/?p=570

:)

Kommentera

Publiceras ej