Fick förfrågan om receptet på de underbara små cheescakesen som jag bakade förra veckan, det är från bakpassion, en blogg som jag tycker har många bra recept!

Här är det!

Mini Vit Choklad & Oreo Cheesecakes!
Ingredienser
BOTTEN

- 2 dl oreo cookie smulor
- 3 msk smält smör
CHEESECAKE
- 1 paket phildelphia ost
- 1,5 dl socker
- 1 ägg
- 2 tsk vaniljsocker (jag använde en hel vaniljstång)
TOPPING
- 3 dl grädde
- 200 g vit choklad

Gör så här:
BOTTEN
-  Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ihop smulorna och smöret tills en fuktig massa. Lägg åt sidan.
CHEESECAKE
- Vispa ihop alla ingredienser till en slät smet.
- Lägg ut papperformar i mini muffins plåten. Lägg en tesked från digestive-blandningen i varje form, tryck till med något som passar in så det blir en platt botten.
- Fyll sedan formen med cheesecake smeten nästan hela vägen upp.
- Grädda i 15 min(ca 20-25 min om de är normalstora, men kolla noggrant, så fort de börjar spricka ta ut dem). (Oroa dig inte om de blir jätte stora och spricker i ugnen, de kommer sjunka tillbaks och täckas med toppingen. Låt svalna.
TOPPING
- Värm grädden i micron tills den nästan kokar upp (ca 2 min). Ha i chokladen och rör om tills det smält helt. Ställ i kylen i minst 6 timmar men helst över natten (jag gör alltid det natten innan).
- Vispa sedan upp som vanlig grädde och spritsa över Cheesecakesen. Klart!

2 kommentarer

PAUSE

28 May 2010 15:42

muuuuumssssss

AMANDA FALK

28 May 2010 19:53

gud vad gott med cheesecake, looove it! :D

Ha en grym start på helgen & en fin fredagskväll!

Kommentera

Publiceras ej