Åh, nu är våren här! Tänkte jag och bakade dessa våriga små kakor. 
 
Jo, tjena, sa vädret och började hagla och snöa! Idag har det verkligen vart en konstig väderdag. Det började med att det var sol och typ 7 grader varmt. Samtidigt snöade det i stan, en mil härifrån. Sen slog det om jättesnabbt när jag åkte till Lata pigan och spontanköpte ett par skor med Elin, för då började det hagla! Sen, när jag kom hem, då slog det över till snö. Och nu är det minsann sol igen! Den här våren kan verkligen inte bestämma sig. 
 
Hur som haver så är kakorna gjorda. Det finns en liten historia bakom de här kakorna, för de är nämligen en present. Mottagaren av denna present heter Jeff, och är min mammas kusins son. Alltså min syssling? Eller om det var Morfars systers dotter... Vad han än har för släktband så är han en av många inom min familj som bor borta i amerikat, och för några veckor sen skickade han en julhälsning till oss med en liten presentpeng.
 
Åh, tänkte jag, vilket utmärkt tillfälle att baka lite tack-kakor! Vill dessutom kolla hur det går att skicka kakor utomlands då jag funderar på att börja skicka dekorerade kakor som vissa gör på etsy.com ni vet? 
 
Så Jeff får bli min försökskanin i skicka-kakor-projektet samtidigt som han får lite gottigott. För de var verkligen goda de här kakorna. Jag smaksatte dem med vaniljpulver och torkad ingefära.
 
Dekorationerna är gjorda med hjälp av kristyr och olika spritstyllar. Rosorna har jag spritsat på en tandpetare och sen låtit torka, men resten av dekorationerna är spritsade direkt på kakan. Mest gillar jag den lilla rep-bordern här längst ner, det ser ju ut som typ tjockt båt-rep! Bladen runt rosorna är jättelätta att göra med en bladtyll, inget krångel alls. 
 
Men hörrni. Jag måste tala om nåt som jag klantade mig med gällande dessa kakor. Ni ser det svarta inuti solrosen? Jag hade hört att för att få smörkräm helt svart skulle man blanda i lite kakao också, för att inte den svarta karamellfärgen skulle ta överhanden i smak, så utan att tänka tilsatte jag kakao här också, till kristyren! HUR klantigt var inte det... Jag VET ju att kristyr inte tål fett, och det är ju precis vad kakao innehåller. kristyren skar sig och fettet bröt ner hela skiten. Men jag tyckte inte att det gjorde nåt när jag bara skulle spritsa pluppar. Men tänk på det om ni gör kristyr! Smaksätt hellre med nån essens eller nåt.
 
Här kommer receptet på kakorna (från sweetapolita fast lite ändrat):
 
Bästa sugar cookiesarna
  • 750 g  mjöl
  • 1 tsk salt
  • 454 g smör, som stått i rumstemperatur minst 20 min
  • 400 g socker
  • 2 stora ägg, rumstempererade
  • 1 tsk vaniljpulver
  • 1,5 tsk ingefära (på kryddburk ni vet)

    Tillvägagångssätt på engelska:
    1. In large bowl, sift together flour and salt. Set aside.
    2. In an electric mixer fitted with the paddle attachment, cream butter and sugar until fluffy and pale, about 5 minutes. Beat in eggs.
    3. Add flour mixture and mix on low speed until thoroughly combined. Add vanilla and ginger and blend.
    4. Remove 1/2 of dough from bowl, make a ball, and place on a large piece of plastic wrap on counter.Wrap the sides of wrap over the ball, then press down with the palm of your hand and make a disc about 2" thick. Finish wrapping the disc with the plastic wrap. Repeat with 2nd half of dough. Chill both discs of dough for about 45 minutes.
    5. Remove one disc and remove plastic wrap. Place on top of a large piece of parchment paper (I use a silicone rolling mat underneath to ensure it doesn't slip while rolling, but you can even dampen counter so the parchment sticks a bit.), then place two 1/4" wooden dowels on either side of your dough, then another sheet of parchment paper.
    6. Roll dough (this will require a bit of elbow grease for the first few minutes until it softens up a bit) so it's flush with dowels--they will ensure that your dough is even thickness.
    7. Preheat your oven to 325° F. Slide your parchment paper and dough onto a board, then place in refrigerator for about 15 minutes.
    8. Remove from fridge, and cut your shapes using the cutters of your choice, placing them on a baker's half sheet lined with a silicone baking mat (or parchment), with 2" clearance around each one and the edge of sheet. Place sheet with cookies into freezer for 15 minutes before baking. Bake 12-14 minutes, or until edges are golden brown.
    9. Cool sheets on wire racks for 10 minutes, then gently remove cookies and place on wire racks to finish cooling.

5 kommentarer

Lesthis gothworld

07 Apr 2013 18:43

Åh så fina de är! Du är verkligen en mästare på att spritsa :D

Svar: Tack haha, jag har ju gått kursen nu så jag artar mig :D
Krafla

Emelie

07 Apr 2013 21:12

Åh, Sonen och Nattöga älskar ingefärskakor :D Fast jag tvivlar på att deras är så här fina!

Svar: Sonen och nattöga, vilka är det? :D
Krafla

Kattis

08 Apr 2013 20:31

Åh vilken mysig blogg du har, och du är jätte duktig på att baka ju!

Svar: Tack vad gulligt :)
Krafla

Emelie

11 Apr 2013 11:56

Kommer du ihåg de där böckerna jag jämt snackade om förut? Du vet; "Jag har Molly. Jag är lycklig." Det är huvudpersonerna i de böckerna :P

Svar: Just ja! Nu minns jag! Min klasskompis älskar de böckerna! Hon är snygg! Och bi! Ni borde träffas!
Krafla

Emelie

25 Apr 2013 11:58

Ah hon låter awesome! ;)

Svar: Visst gör hon? :D
Krafla

Kommentera

Publiceras ej