Nä. Nu har det vart en sån där jobbig tårtbakarvecka igen. Ni vet, när man själv fyller år och är van att ens mamma passar upp på en och lagar födelsedagsmiddag till en och bakar tårta och man sitter själv och mixtrar med alla sina födelsedagspresenter, testar alla grejer och umgås med släkt och bara har det najs. 

Så var det INTE för mig i år. I år har jag flyttat hemifrån, alltså är det ingen som passar upp (nej, Gustaf sitter bara och spelar tvspel så försök inte ens föreslå det) och bakar tårta eller fixar presenter eller hjälper till att städa eller lagar födelsedagsmiddag. Nejdu. På min födelsedag slet jag med att hugga sten i skolan tills kroppen nästintill gick sönder, bakade en omöjlig tårta, som inte alls ville bli bakad, allt gick fel och diskhögen blev hög som ett monster, middagen lagade jag själv medans Gustaf testade ett nytt tvspel, och sen stupade jag i säng, ensam såklart, med choklad och stendamm enda ut i hårtopparna. 


"Hoppas du hade en härlig födelsedag!" Säger dem. Nä, det var den sämsta födelsedagen i hela mitt liv. Jag saknar min mamma. Fy fasen vad jag är bortskämd. 

Tillbaka till tårtan. Jag hade nån slags dunderplan i huvudet om en hösttårta med höstlöv, svampar och modelleringschoklad, fylld med chokladbottnar, mjölkchokladtryffel, hasselnötter, mangopuré, vaniljkokta hallon och vaniljcreme fraiche. De två sista kom aldrig med i tårtan. Jag gjorde ett på tok för tjockt lager och allt sipprade ut längs sidorna på tårtan. Hurra. Så jag skrapade helt enkelt bort allting, lite mangopuré lyckades jag spara och kleta på. 

Om jag ska klaga på dekorationen sen så blev det fingeravtryck på modelleringschokladen, som tårtan är täckt med, eftersom mina händer är varmare än mitten av en vulkan, och chokladlöven som jag gjorde smälte när jag försökte fästa dem vid tårtan. Marängerna blev mjuka, sen för hårda och gick sönder, chokladen tog slut så jag var tvungen att försöka fästa "jorden" som är smulad chokladkaka, med smält modelleringschoklad, vilket ju inte fäste alls. Det enda som egentligen gick riktigt bra med den här tårtan var när jag gjorde löven. 

Fuck you födelsedag. 
 
 
22 är inte ens en kul ålder att fylla.
 
chocolate, choklad, fall, födelsedag, höst, löv, modelling,

2 kommentarer

Mammi

11 Oct 2013 21:08

Tårtan vart jättefiin! <3 kram

Madelene Englund

15 Oct 2013 10:50

wow, vilken tårta:D

Svar: Tack! :)
Krafla

Kommentera

Publiceras ej