Att hitta tårtfat som är roliga är inte så himla lätt, det är det nog många tårtbagare som kan hålla med mig om. Tålamod är det som behövs för att leta reda på rätt storlek, höjd, färg, ja ni förstår. 
 
Vad gör man då?
 
Man gör sina egna. Hurra, ett projekt! Jag gjorde dessa i skolan när vi hade skulptur, och de är gjutna i gipsformar med nåt som kallas för gjutlera. HUR kul som helst. Tänk om jag kunde starta ett företag och göra custom made tårtfat. Åh. Det vore verkligen nåt det. Tills det händer får ni kika på dessa godingar.
 
 
Denna har jag gjort genom att gjuta av en snygg sten jag hittade, och sen tog jag toppen av en cavalett och gjorde till ett fat. Gjutleran kröp lite så fatet blev lite skevt, men inte gör det mig nåt!
Och ja, detta är fatet jag hade till tårtan i förra inlägget!
 
Hehe, tårtfat på fot. Eller fötter! Jag älskar elefanter och alla deras rynkor, så det är klart jag gjorde ett fat med elefantben. Skulle kanske vara kul till en barntårta. Fatet uppepå ska föreställa nån liten träskiva. 
 
Det är samma cavalett jag gjöt av till stenfatet men efterbehandlingen är lite annorlunda :)
 
Den här var lite bökigare att göra. Här skulpterade jag hela stubben i lera först, gjöt i gips (behöver jag säga att det blev en enorm gipsform?) som jag sen gjöt lera i. Inte helt lätt att arbeta med en form på typ 20kg! Men kul var det. Denna funderar jag på att måla och klistra dit mossa och lite sånt, men de andra får nog vara som de är :)
 
Det här är nog inte sista gången jag gör egna tårtfat, det är en sak som är säker!
 
 
 
 
 
cake, cake stand, stubbe, tårta, tårtfat,

Kommentera

Publiceras ej