I vår nya trädgård här på Gotland finns tre äppelträd. Två av dem har inte mognat än, men ett av dem är perfekt att baka med just nu, precis mogna, men fortfarande lite sura. Såååå, jag bakade en rulltårta. Med äpplen på. Helt enkelt. Jag har spritsat på mönstret enligt den här principen:


 
Jag har använt mig av deras recept på kakan också, men skippade deras fyllning. Den var lite tråkig. Och sen har jag penslat kakan med äppelmos och citronsockerlag för att få den saftigare, det kan jag rekommendera. Bara 50g socker med 30g citronjuice och 20g vatten, koka upp och pensla på. Easy peasy roly poly. 

Fyllningen är en vanlig whipped cream cheese frosting med hackade äpplen uppepå. Klart!
 
 
Man kan göra mönstret hur avancerat som helst, men den här gången blev det ganska enkelt. Kanske att jag gör en till imorgon, och då gör nåt wacky. Jo, så blir det nog. Ska försöka dela med mig av det till er också! Until then, tjingeling!
 
cake, citron, rulltårta, tårta, äpple,

Kommentera

Publiceras ej