Hej och välkommen till min bloggs första veganska inlägg! För några månader sen började jag intressera mig för vegansk kost och under mars månad hade jag och Gustaf en vegansk månad. Det var hur kul som helst. Gustaf, som i vanliga fall käkar rätt mycket skräpmat och godis, gick ner 4 kg, medans jag istället gick upp 4 (veganmat är ju ASGOTT!) Jag känner mig mycket friskare och att laga mat är ännu roligare än innan. Nu efter veganmånaden skulle jag inte säga att vi är veganer, men jag äter i princip bara helvegetariskt (det som brukar kallas för veganskt) här hemma, men gustaf äter kött och lakto-ovo-vegetariskt ibland. 

På min instagram (krafla) finns lite bilder från veganmånaden: 


Jag testade bland annat att göra veganska potstickers efter det här receptet.

 
Jag picnickade med den här underbara hummus-soltorkadtomat-oliver-och-frö-surdegsmackan. Olivolja+salt är så mycket godare än smör på macka. Just sayin.
 


Hursomhelst, så har jag börjat intressera mig för att baka veganskt också, vilket också är hur kul som helst. Jag hade (som kanske de flesta) en ganska trist syn på veganska bakverk och tänkte att det säkert mest gick att göra dadelbollar och annat hälso-raw food-grejs (som jag ju tycker är gott iofs!) men det visar ju sig att det mesta går att göra veganskt! En otroligt intressant sak jag läst på om är att soja innehåller lecitin, ett ämne som också finns i äggula. Därför funkar det att byta ut sojamjölk i vissa recept där det skulle vara ägg. Till exempel i en bulldeg, där man säger att ägg gör degen saftigare och man även penslar bullarna med ägg. "Måste väl gå att byta ut" tänkte jag. Och det gjorde det! Mer än väl!

 Titta! Ser ut som helt vanliga bullar! Smakar (nästan bättre!) än helt vanliga bullar! Till och med ni vegan-skeptiska kanske vågar testa detta recept? Jag kan ju säga att de blev otroligt saftiga. 
 

Jag hatar pärlsocker så jag strödde råsocker på dem istället. Man kanske kunde piffa till dem med lite hyvlad mandel eller glasyr, men den här gången ville jag mest testa veganisera ett bullrecept, dekoren kommer nästa gång :) Däremot så blir det otroligt gott med råsocker, bullarna får en knäckig yta som är jättesmarrig.

Här kommer receptet!

Högerklicka på receptet för att spara det.

Och här är en film på hur de ser ut när de gräddas i ugnen!

3 kommentarer

kajsa

20 Apr 2014 20:19

halloj! receptlänken är typ trasig? vill gäääärna ha recept på potstickers för det ser så sjuuukt gott ut! väldigt fint inlägg i övrigt också, och kul att du är så into vegansk mat! ha det fint!


Svar: Åh förlåt, jag har glömt att länka! Här får du den direkt: http://www.cookthink.com/recipe/11649/Mushroom_Seitan_Pot_StickersGlad påsk!
Krafla

Robex Lundgren

21 Apr 2014 13:35

gillar du musik, missa inte min blogg intervjuar band varje dag
http://ghgumman.blogg.se/
http://www.facebook.com/mosanmusikfriket?ref=hl

Sara Ekman

21 Apr 2014 13:41

Gott:)

Kommentera

Publiceras ej