Hej. Jag heter Carolina. Några av er vet om det, andra kanske är helt nya. Välkomna hit isåfall!
Varesig du är ny eller stammis så kanske du undrar lite vem jag är och varför jag bakar, så jag tänkte tala om det för er!
Här är jag och min bror. När vi var små brukade vår mamma alltid baka speciella födelsedagstårtor åt oss, åh vad vi älskade det. Det var en bil, ett tåg, en orm, en turtles, en katt, en sköldpadda, en skattkista, och en dinosaurie. De flesta av dessa tårtor bakade mamma från en bok som hette Tårtboken.
Utan den här boken hade jag nog aldrig gett mig in i tårtbakandet. Åh, vad jag kunde sitta med näsan i den här boken. Den stod i ett skåp där mamma hade alla sina receptböcker och där fick inte vi barn rota, så varje gång fick jag fråga "Mamma, mamma, snälla får jag titta i tårtboken?" och sen satt jag där på den senapsgula flätade plastmattan i köket och bläddrade, från pärm till pärm om och om igen.
2007 fick jag mitt intresse för cupcakes. Jag ville hitta en hobby där jag kunde vara konstnärlig men måla oljemålningar var det sista jag ville göra, eftersom mitt tålamod är lika bra som Gunde Svan är tjock. 
I början var bakverken rosa, och mycket, mycket äckliga. Stackars alla som fick äta mina små konstverk.
2008 kom och fortfarande var det bara cupcakes som föll mig i smaken, eller smaken förresten, de var ju fortfarande hur äckliga som helst. Det blev en dyr hobby, eftersom ingen ville ha mina bakverk, inte ens jag själv.
Jag åkte till USA och blev frälst på riktigt, här var ju cupcakes mycket större än hemma i Sverige. Jag köpte med mig strössel och massa annat kul som jag sedan expreminterade med.
Det var ungefär här jag blev intresserad av foto också, och köpte min allra första systemkamera i USA. Än hade jag mycket att lära dock, som ni kanske ser... Skrynkliga lakan och glödlampsljus var min allra första studio.
Jag hittade Blixmans blogg och sållade snabbt ut hennes cupcakesinlägg från allt trams om saker hon köpt på NK.
Nu börjar cupcakesen smaka ätbart och verktygen blir allt mer avancerade. Jag fyller min första cupcake med kaffe och en kärlek för att lägga körsbär på toppen uppstår. Tyvärr är de fortfarande torra som saharas öken, eftersom jag fortfarande vispar smeten :)
Jag får den här underbara boken av mamma, där jag kan skriva in alla mina egna recept. Den är så otroligt fint formgiven och känns så... Jag!
Jag fyller arton och gör mitt allra första dessertbord. Jag har också upptäckt macarons, men än så länge lipar de mig i ansiktet och talar om för mig att så länge jag höftar med ingredienser så tänker de fortsätta att klibba, gå sönder, sakna fötter och glans.
Jag upptäcker Kakburken.se och min kompis Elin och jag bakar loss som aldrig förr. Fortfarande är det cupcakes som regerar. Jag flyttar hemifrån och bemästrar macaronsen än gång för alla! Blir så lycklig att jag fotar 648 bilder av dem. Ni får inte se alla :)
Det är även dags att gå ur min comfort zone och börja baka nånting annat, så jag tar klivet ur boet och bakar en helt galen cheesecake >Receptet här< och ställer upp i årets hemmakock. Jag kommer tyvärr inte vidare men jag utvecklar ett recept på en blåbärssås med vitt vin i som är det bästa jag ätit.
Testar för första gången ett recept på red velvet cupcakes och inser att det är typ, det bästa som finns.
Vid det här laget är mina bakverk ätbara och familj och vänner börjar inse det, och jag får in lite beställningar.
Jag gör mitt första stora jobb, 50 bröllopscupcakes och en bröllopstårta! WOW! Jag täcker för första gången en hel tårta med sugerpaste också, puh, jag har då aldrig vart så nervös!
Jag gör även två beställningar till Halloween :)
Vid slutet av året får jag timanställning på Café magnifik, där jag ska baka deras bakverk, stort!
Nu har intresset verkligen satt sig fast i mig. Jag flyttar till England och inser att här finns extremt mycket spännande ingredienser och tillbehör, men är det ingen som äger en elvisp!? Jag försöker förtvivlat rädda en whipped cream cheese frosting men grädden är bara inte den samma som i sverige och utan elvisp är jag dödsdömd.  Jag lyckas iallafall med en tårta under min resa.
När jag kommer hem har jag hemkomstkalas där jag bakar engelska bakverk som sticky toffee pudding och testar macarons med matcha te, som jag köpt i england.
Jag bakar min högsta tårta än så länge, den fick inte plats i min tårtbox. På den har jag marshmallows som jag bränner med min brännare, det proffsigaste jag gjort i tårtväg än så länge tror jag, iallafall kändes det så när man stod där och blästrade tårtan ;)
På Magnifik får jag baka allt möjligt, och jag har både lyckats och misslyckats. Bränd choklad, kollapsad kaka, you name it, jag har gjort det. Men GUD så lärorikt det har vart.
Jag har nu bestämt mig för att starta företag med tårt-cupcakes-macarons catering. Jag vill satsa på dessertbord med dekorering och personlig touch.
och än är ju inte 2011 slut, än har jag mycket att utveckla! Tack ni som har följt mig så här långt, och välkomna till er som vill följa min resa in i företagsvärlden och jag hoppas ni ser fram emot lite proffsigare bakverk här på bloggen, för det gör jag!

33 kommentarer

i i d z. [PHOTOGRAPHY]

25 Aug 2011 15:01

åhh så gott och proffsigt det ser ut! :D jättefint verkligen! ^^ du har talang!

Jossan- Ljusdalsryttare

26 Aug 2011 12:59

ska vi göra ett bloglovin byte?

giulia

26 Aug 2011 13:28

OKEY ! Jag är såld ! din blogg! WOOW !

Jag älskar att baka !!! Jag har alltid sett min mamma baka som är sjukt duktig och jag var själv väldigt lat så jag började baka cupcakes 2011 ! hahah och jag är 21 gammal!

Nicole

26 Aug 2011 13:36

Vilka fina cupcakes och andra tårtor och bakverk...man går ju upp i vikt bara genom att kolla på allt :)



Du får gärna skicka några till mig!

Alicia Carlsson

26 Aug 2011 14:39

MEN GUD! Så gott ♥

Och härlig blogg, ascool!

Pernilla Silén

26 Aug 2011 15:30

Vad duktig du är Carolina! Jag kåänner mig stolt över att ha varit granne med dig :) Ska jag ha någon stor fest står du högt på listan!

Johanna

26 Aug 2011 16:30

Mmmmmm vad gott allt ser ut!!!!

Sara

26 Aug 2011 18:26

JESUS vad mycket smaskigt!!! :)

Emma - photography

26 Aug 2011 18:34

Himla duktig du är! :)

Ser riktigt goda ut.

Josefin

26 Aug 2011 19:54

Gud vad lyckligt allt verkar, och du är verkligen jätteduktig! jättebra inspirationskälla, du kanske får mig att våga ta mig ur the safe zone snart :D

Kristina

26 Aug 2011 21:25

Wow! Jag älskar också att baka, speciellt maccarons och cupcakes.

Vad jag undrar är varför man inte ska vispa smeten?

Några tips? :))

All lycka för framtida jobb och lycka, övertygad om att du kommer att lyckas!

Kram Kristina

LiMarie

26 Aug 2011 22:01

Du är så otroligt duktig Carolina!

Ann

27 Aug 2011 09:36

Oh jag älskar det här inlägget! Man får verkligen inspiration och fattar vad "träning ger färdighet" betyder! Du är ju helt grym :)

Emma

27 Aug 2011 10:13

Vilket kul intresse! Det syns att du är duktig på det du gör. Du kommer få många stammisar:)

clara

27 Aug 2011 10:44

GUD VA GOTT ALLT SER UT! :D

papis

27 Aug 2011 11:22

jäkla va duktig du e.. hade lätt handlat av dej :)

sanni

27 Aug 2011 11:25

Millah - med bebis i magen ♥

27 Aug 2011 11:55

Hej... Allt bra?

Jag har igång massa roliga tävlingar & det kommer in nya titt som tätt!



Du hittar tävlingarna här---> http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html



Ta hand om dig =) Kramar // Millah

Begonia

27 Aug 2011 12:52

så jäkla GOTT!!! Sinnesjukt ju hahaha

nastasja

27 Aug 2011 15:49

Det var ett av de mest inspirerande blogginläggen jag någonsin läst. Allt ser ju helt underbart ut! Personligen har jag ett stort intresse för matlagning men finner aldrig att jag har tid om jag inte är helt ledig om dagarna och känner rätt stor press om jag lagar till mer personer än mig själv. Kanske ska börja ta tag i mitt intresse som du gjort och göra något utav det.



All lycka till!

louise mamma till hugo

27 Aug 2011 20:20

Vad duktig du är och vad fina sakerna blir.



Ng frågor:

Blandar du för hand då, du skrev att du inte vispade. Vad blandar du då med?



Hur får du muffinsen så toppinga, mina bara sjunker ihop =(

A L M A S F O T O ♥

28 Aug 2011 11:03

åh va inspirerande! tror jag ska försöka mig på att baka macarons idag :)

Sofie

28 Aug 2011 12:42

Det här är faktiskt första gången jag tittar in på din blogg, tack vare blogg.ses första sida där jag lyckligtvis hittade dig och jag måste säga att jag inte ångrar klicket in på din blogg ett dugg! Makalöst underbar blogg du har! Att läsa din väg från barn till faktisk mer proffessionella bakelser var riktigt inspirerande att läsa. Jag älskar själv att baka och jag blev tokinspirerad av dig! Så sluta aldrig blogga och du har nu fått en till läsare som kan sitta och dregla åt alla dina bakverk. ;)

annika

28 Aug 2011 18:21

herregud, vad imponerad jag blir!!!! det här inlägget var verkligen jätteintressant, jag har insett att du är jätteduktig men hade ingen aning om exakt hur duktig du redan är! jag gillar också att baka, innan jag åkte hit gjorde jag något som kallas "whoppies" som är någon kusin til macaronen. mina blev dock inte alls sådär runda och fina utan mer lite oformliga...

Frida

28 Aug 2011 18:26

Vilken spännande resa!

Tomtens Dotter

28 Aug 2011 19:43

Lycka till med företaget.

Gillar din beskrivning av dig själv, det var väldigt underhållande läsning :-)



Jag har också fått en sån receptbok av min mamma. Det fina var att mamma hade skrivit ner hur HON gör alla MINA favoriter innan hon överlämnade den till mig :-)

Sanya

28 Aug 2011 23:41

Ååh, jag satt verkligen med detta ansiktsuttryck 8') hela tiden jag läste detta inlägg (och resten av bloggen). Så underbart vackert och ser så underbart gott ut. Har nyligen blivit helt förälskad i cupcakes av alla dess slag och vill baka dem jämt ^^ lite tråkigt bara om man inte har någon annan här som kan äta dem, när man bor helt själv och så ;)

Eget företag låter som en fantastisk idé :D lycka till!

Malin

29 Aug 2011 15:32

Oj vad roligt att du gillar den boken, Lisa Norman ar en familjevan till oss. :)

Martina J:son Gren

01 Sep 2011 21:49

Läste igenom detta, scrollade igenom resten av bloggen, och tja, du har en ny läsare!

ida w

02 Sep 2011 00:51

Hej! Nu när jag läst det här inlägget har jag kommit fram till att du är en hejjare på att baka? Så om du vill (och kan) kan du få hjälpa mig med en sak, eller i alla fall kanske svara på en fråga?

Vet du något bra recept på en tårtbotten, saftig/fluffig? Den ska inte ha någon fyllning, typ som en cupcake fast stor, så det blir äckligt om den är för torr och kompakt (been there done that liksom)... Och påverkar det då om det ska vara fruktsaft/juice i smeten?

Om du har ett recept, kanske du inte vill ge ut det, men frågar iaf :)

Victoria

02 Sep 2011 12:03

Åh vad duktig du är! Blir helt imponerad! :D

Märta

04 Sep 2011 10:20

Åh va roligt det var att läsa det här inlägget! Tack vare det har du kirrat en ny läsare :D



Blev sugen på att även jag ta upp mitt bakande än en gång!

Kram

Josefine Laul

09 Sep 2011 13:56

Otroligt inspirerande inlägg! Tack för att du delade med dig.

Men, ska man inte vispa smeten, du skrev något om det? Berätta:)

Kram!

Kommentera

Publiceras ej