Idag fyller min "svägerska" år, och i fredags hade hon födelsedagsfest, så jag bakade en tårta. Hon beställde kolatårta med mandelbräck, mums!


Denna mumsida tårta är fylld med kolagrädde och mandelbräck.

Jag skrev ut en text från datorn, la under bakplåtspapper och spritsade efter med smält choklad. Första gången jag gör detta så jag tycker inte det blev allt för tokigt. Av chokladen som blev över spritsade jag de små siddekorationerna.


Tårtan är täckt och spritsad med kolasmörkräm och chokladsmörkräm.

För att få tårtan så hög har jag dubblat receptet och fyllt två bakformar. Dessa har jag sen delat i två tjocka lager. Om du vill göra en traditionell svensk kaka går det bra att ha bara ett lager och dela dessa i tre.

Recept

Kolakaka
Ingredienser:
125g smör
80g muscovadosocker
45g strösocker
0,5 tsk vaniljpulver/1,5 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 tsk bakpulver
125g mjöl
0,5 dl vatten
1 msk sirap

Gör såhär:
Vispa smöret och de båda sockerarterna vitt och fluffigt med elvisp (ca 4 min) i en stor bunke.
Tillsätt ägg, ett i taget, och vaniljpulver/vaniljsocker.
Blanda bakpulver och mjöl i en annan skål.
Sikta i mjölblandningen och vänd försiktigt ner med slickepott.
Mät upp en halv deciliter vatten i ett mått, tillsätt sirapen och rör om. 
Blanda ner sirapsvattnet i smeten försiktigt med slickepott.
Fördela i formar och grädda ca 30-45 min. Kontrollera med sticka, stick något (till exempel en grillpinne) i kakan, kommer den ut ren är kakan klar.

Denna kaka går även att göra i cupcakeform, ta då bara bort 0,5 tsk bakpulver från receptet!

Kolasås (till kolagrädden och kolasmörkrämen)
Ingredienser:
2 dl grädde
1 dl mjölk
1 dl sirap
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
0,5 tsk salt
25g smör

Gör såhär:
Koka ihop ingredienserna i en tjockbottnad kastrull, låt sjuda under omrörning ca 15-20 min.

Kolagrädde
Ingredienser:
5 dl vispgrädde
2-3 dl kolasås (efter smak, köpt går också bra)

Gör såhär:
Vispa grädden, tillsätt kolasås under omrörning, vispa till önskad konsistens. 

Mandelbräck
Ingredienser:
100g smör
2,5 dl socker
0,5 dl ljus sirap
2 dl mandlar

Gör såhär:
Koka upp smör, socker och sirap i en tjockbottnad kastrull. Låt sjuda tills det nått 145°c (ca 15 min) Under tiden, hacka mandlarna grovt. När kolan nått 145°c, tillsätt mandlarna och låt komma upp till 145 grader igen. Häll sedan ut kolan på bakplåtspapper att svalna. 
När bräcket svalnat helt, bryt det i bitar och kör det pulserande i en mixer, så att du får ett kolakross. 
Strö krosset på grädden mellan tårtbottnarna, det som blir över kan du ha till glass.

Kolasmörkräm
Ingredienser:
375g smör
400g florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 dl kolasås
ca 2 msk mjölk
Gör såhär:
Vispa smör vitt och fluffigt (ca 6 min)
Vispa i florsocker och vaniljsocker på låg hastighet.
Tillsätt kolasåsen och därefter mjölken, till önskad konsistens.

3 kommentarer

Lisa

26 Sep 2011 20:40

Wow! Önskar jag kunde göra sånna tårtor! :)

Frida

27 Sep 2011 07:19

Va fin! Tänk om en annan hade den talangen. Ska försöka mig på att göra blommor av sockerpasta i alla fall. :) Hur länge har du bakat?

Jenny Eriksson

28 Sep 2011 10:20

Fantastiskt!

Kommentera

Publiceras ej