När jag bodde i England förra året så hittade jag några konstiga bullar på Tesco (mataffär) som jag bara var tvungen att testa. De hade vita kors spritsade ovanpå och var alldeles glansiga. Dessa små underverk var såkallade Hot cross buns, och de äts i England och vissa andra delar av världen på långfredagen då Jesus sägs ha dött. Korset man spritsar ska såklart symbolisera korset som Jesus blev fäst på. De har en kardemummig, kryddig smak och är alldeles mjuka och riktigt mumsiga. I England äter man dem till frukost, rostade med smör på, men jag tycker de är söta nog att äta som de är, som kardemummabullar. Detta år till påsken så var jag såklart tvungen att göra dem själv, och det var inte så svårt! Dock så har de inte färsk jäst i England (tror jag?) så receptet jag hittade gjordes på torrjäst, så de behövde jäsa en hel del... 

I receptet stod det att man skulle lägga dem långt ifrån varandra på plåten så att de fick plats att jäsa, men när jag köpte dem på tesco så hade de med flit jäst ihop dem så att de kunde paketera dem i fyrpack, vilket jag tycker var smart, och faktiskt finare än helt runda bullar, så jag gjorde också så :) Jag gjorde mina lite mindre dock, eftersom jag tycker att de från tesco var lite i största laget. Dessa blev lite mindre än en syltbulle ungefär.
 
I England finns det en kryddblandning som heter "mixed spice" (läs om vad det innehåller här) och den finns ju inte här, så jag försökte tillstätta lite av varje krydda som den innehåller, men tänkte helt fel på hur mycket av varje och det resulterade i ett par extremt kryddade bullar, väldigt dominerande var kryddpepparn... Inte min favorit kanske, då kryddpeppar i vanligaste fall används till att lägga in kött... Så dessa var inte så goda att äta som efterrättsbullar, men jag testade att rosta och smöra dem som engelsmännen gör, och då blev de riktigt goda faktiskt! Jag gav halva satsen till min mosters engelska man, och han älskade dem, så det kanske är bara jag som är lite känslig mot kryddpeppar :)
 

Inte kan man äta engelska bakverk utan att dricka te till!

Receptet som jag använde kan ni hitta här, på den bästa hemsidan någonsin för brittisk mat!