Påsk! Jippie, en högtid, det betyder att jag får en ursäkt att baka tårta! Denna påsken blev det en vårgul virveltårta (jo jag döper designen till det nu) som innehöll sockerkaksbottnar, chokladganache, passionsmousse och virvlarna är spritsade med fluffig vaniljsmörkräm, MUMS!
Egentligen var det meningen att den skulle bli mindre, och istället högre, men alla mina små bakformar var i Veckholm, där jag bor i veckorna när jag är i stallet, så jag fick ta en större form och göra en lägre tårta. Så kan det gå. 


Det var en enkel design faktiskt, men visst är den effektfull! Allt du behöver göra är att ta en stjärtyll, stängd eller öppen (Min ser ut ungefär såhär) och så bara gör du rundlar, inifrån och ut. Flaggorna gjorde jag enkelt genom att klippa mönsterpapper som jag köpt på en hobbyaffär, och tejpa fast dem på ett snöre som jag knöt fast i grillpinnar. Easy-peasy.


Jag kan inte direkt påstå att det blev ett dessertbord men vår buffé i vardagsrummet fick sig två bakverk i påsk iallafall! Det andra är gula macarons som jag fyllt med vaniljkräm. Vaniljkräm är för fuktigt för att fylla macarons med, insåg jag. Fast gott var det! Men de blev alldeles för porösa av det, så det rekommenderar jag inte :P

För en gångs skull fick jag en vettig bild på när jag skar upp tårtan! Här hade den dock inte stått ute speciellt länge så ganachen är lite hård och kall :)



Här kan ni hitta det bästa passionsmoussereceptet någonsin! 
I denna tårta ändrade jag dock lite och hade passionsextrakt som jag köpte på Stockholms eter och essencefabrik istället för färska passionsfrukter, och det blev inte bra. Det gjorde att hela tårtan smakade smarties, sa min kompis, och det är ju gott, men inte smakade det passion! ;)

7 kommentarer

Sarah Sundström

10 Apr 2012 20:36

Är sjukt imponerad Carro!

Lena

10 Apr 2012 21:55

Assnygg! Du är verkligen ett proffs ;)

Jenny Eriksson

11 Apr 2012 07:35

Det är alltid trevligt med en ursäkt för att baka tårta :) Du är så otroligt duktig :)

Lilla Amalia

11 Apr 2012 12:50

Vilken fin tårta!! Sjukt imponerad! :D Jag gjorde också en påsktårta denna påsk, men min är ju ingenting jämfört med din ;)

Anna Hane

11 Apr 2012 15:33

Helt sagolika, vill ha!!

Kan du inte hjälpa mig med tårtor på vårt bröllop?

Kolla din facebook-meddelande så hittar du kontaktuppgifter.

Lite bråttom!



@nna

Spicyholic

12 Apr 2012 20:54

Mmmmmmmmm x 1000

Trees, mamma i London

07 Jun 2012 14:42

ah vilken underbar tarta! nya prinsesstartan ;)

Kommentera

Publiceras ej