När jag bodde i england köpte jag en bakbok från Sainsbury's med massa smaskiga recept i, och där fanns ett recept på en mördegspaj med kolasås, banan och grädde. Smarrigt!
Jag har gjort nåt liknande tidigare till nyårsdessert, fast då med smördeg och glass uppepå. 
Denna var jättegod, men det har nog att göra med att jag älskar dulche de leche som det är i.

Dulche de leche är kondenserad mjölk (som finns att köpa i mataffären, det är mjölk och socker på konserv) som man har kokat i flera timmar på spisen. (Finns bra youtubevideos om man är nyfiken på detta, bara söka på dulche de leche eller condensed milk)

Receptet är egentligen för 6 små pajer, men vill man göra en stor som jag, då kan man dubbla pajdegsreceptet!

Banoffee tarts
6 små pajer (dubbla degen för stor pajform)

Pajdeg:
180g mjöl
120g smör
3 msk socker
1 äggula blandat med 1 msk kallt vatten
75g mörk choklad
 
Topping:
1 burk kondenserad mjölk, kokad till dulche de leche.
2 Bananer
250 ml vispad grädde
1/2 tsk malen kanel
2 tsk kakao


Gör så här:
Sikta mjölet i en bunke, nyp in smöret med fingertopparna, tills smöret är klumpfritt. Rör i socker, sen ägg och vattensmeten. Hacka ihop allting och använd händerna för att forma allt till en deg. Plasta degklumpen med plastfolie och lägg i kylen i 20 min.
Sätt ugnen på 200°c.
Kavla ut degen ca 0,5 cm tjock, och skär ut 6 rundlar. Tryck ner degen i 6 st 10,5 cm pajformar och kyl i 20 min till.
(Täck degen med bakplåtspapper och fyll med "baking beans" eller okokt ris) - jag gjorde inte detta för att det är svårt att få tag på keramikkulor i sverige och jag kände att det var bökigt med ris.
Baka pajskalet i ca 15-17 min eller tills det är gyllene i kanterna.
Smält chokladen och pensla på insidan av varje pajskal.
Låt kallna.

När pajerna har kallnat, bred ut dulche de lechen jämt i skalen, skiva bananer i "pengar" och fördela.. Toppa med vispad grädde och strö över kanel och kakao
 

1 kommentarer

Ima

20 Sep 2012 22:00

Måste fråga vad du menar med detta...keramikkulor eller ris, fattar inte riktigt...Ska man täcka formarna med papper o hälla i detta innan det kyls eller vad och varför? Hoppas på svar :)

Kavla ut degen ca 0,5 cm tjock, och skär ut 6 rundlar. Tryck ner degen i 6 st 10,5 cm pajformar och kyl i 20 min till.
(Täck degen med bakplåtspapper och fyll med "baking beans" eller okokt ris) - jag gjorde inte detta för att det är svårt att få tag på keramikkulor i sverige och jag kände att det var bökigt med ris.

Svar: Hej! Förlåt om det verkade lite krångligt, ska försöka förklara bättre! :)Jo, pappret och riset/kulorna är till för att inte pajdegen ska säcka ihop på sidorna och börja puffa upp sig i botten. I sverige har jag sett att man bara pickar botten med en gaffel och det brukar funka en del, men i england bakar man alltså pajbotten med okokt ris eller baking beans när man förgräddar den, så att den blir slät och fin :)
Krafla

Kommentera

Publiceras ej