Damn, den här måste ni bara testa. Jag har kombinerat lite olika recept och hittat på lite själv, men receptet på själva marängen kommer från Bbcgoodfood. På bilden hade jag bara grädde och ingen crème fraîche, det var för att jag kom på det där med crème fraîche dagen efter, när jag skulle äta upp resterna, hehe.
 
 
Ursäkta bildkvaliteten, jag orkade inte ta fram storkameran. 
 
Pavlova med blåbärscurd
 
Maräng
 
2 äggvitor
 
110g socker
 
Sätt ugnen på 150 grader, gör i ordning en plåt med bakplåtspapper. Vispa upp äggvitorna i en ren skål till ett skum, tillsätt sockret lite i taget under vispning och fortsätt vispa på medelhög hastighet tills marängen är fast och glansig. Spritsa eller klicka ut 3-4 maränger och baka 20-25 min. Stäng av ugnen och låt marängerna svalna i ugnen med öppen lucka.
 
 
 
Blåbär- och limecurd (ca 500g)

200 g/3 dl blåbär (plocka gärna egna om du kan!)

4 lime (saft av alla och skal av 2)

2 ägg

2 dl socker

75 g smör

1 msk maizena majsstärkelse.

Lägg bären i en kastrull. Tillsätt limesaft och limeskal. Koka under lock i ca 5 minuter. Mosa bären med en visp. Ta av kastrullen från värmen och häll upp bärmassan i en sil och passera med baksidan av en sked. Vispa ägg, maizena och socker vitt och poröst. Häll tillbaka den silade bärsåsen i kastrullen, tillsätt äggsmeten lite i taget, under vispning. sätt tillbaka på spisen och värm försiktigt tills massan kokar upp och tjocknar, vispa hela tiden. Ta av fram spisen och tillsätt smöret, lite i taget. Rör krämen slät mellan varje tillsats. Förvara curden kylskåpskallt i upp till en vecka. Det blir curd över när du gör detta recept till pavlovas, använd till toast, pannkakor, kex, paj etc.

 

Topping
1 dl grädde
2 dl crème fraîche (ej lätt) 
blåbär
 
Ihopsättning
Vispa upp grädde och crème fraîche tillsammans i en skål. klicka ut curd på de kalla marängerna, lägg på lite av grädden, toppa med blåbär. avnjut genast!

Kommentera

Publiceras ej