Hejdär, främling. 
Ja, jag vet... Mitt liv har vart hektiskt och så vidare.
 
Jag har haft allt möjligt för mig sen vi sågs sist. Jag har sökt skola till hösten, Nyckelviksskolan i stockholm, haft slututställning på min skola, bakat sjukt mycket studenttårtor och gått i flyttningstankar!
 
Jag tar det från början.
Det finns en skola som heter Nyckelviksskolan, den ligger på Lidingö i stockholm. På min skola, Norra konstskolan på Jakobsbergs folkhögskola, har det vart arbetsprov-hets de senaste månaderna och en av de populäraste skolorna att söka till har vart Nyckeviken. Det finns massa olika inriktningar inom konsten på den skolan, checka deras hemsida för mer info om det. 
 
Själv sökte jag Keramisk form som inriktning till skolan. Jag har på senaste tiden intresserat mig för gjutning i olika material och producerat massa tårtfat i gjutlera, huuur kul som helst, så jag funderade på att fortsätta på det spåret. Till den linjen skulle man skicka in arbetsprover såklart, och nu har jag fått tillbaka dem, så jag tänkte jag skulle visa er hur ett par arbetsprover kan se ut!
 
En obligatorisk uppgift man skulle göra var att teckna av sitt kök. Jag hade gjort tre stycken teckningar, denna, som föreställer mina korgar med tårtdekoreringsverktyg, en med min diskbänk och massa bullar, och en på knivmagneten som hänger i mitt kök. Av nån obegriplig anledning försvann de två sista SPÅRLÖST några dagar innan arbetsproverna skulle in. Panik! Men jag tolkade det så som att det var meningen att bara denna skulle med.

Minst fem teckningar skulle också med. Tyvärr har jag inte tecknat så mycket under året förutom fula små skisser till målningar och så krokier. Så krokier fick det bli! Tre olika stajlar som jag testat på!
Det är blyerts, teckningspenna och flytade bläck.

Minst tre målningar bads det om. Oj jäklar tänkte jag. Jag var bara nöjd med 2-3 stycken av mina målningar från året som gått, och det var bara den här (akryl på duk) som var bra nog att skickas med enligt mig så min lärare fick hjälpa mig att välja ut de andra.


Då fick det bli dessa tre modellstudier i akvarell. Jag tycker de är roliga men inte så tekniskt bra, men jag valde ändå dessa till slut. 


Sen fick man ha med valfria arbetsprover, och då valde jag delvis att visa upp det jag gjort tredimensionellt,
vilket fick bestå av ett modellerat huvud i lera, och tre tårtfat, och jag valde att visa dem på rad, med detaljbilder nedanför. 

Jag tänkte också att det kunde vara kul om jag visade lite tårtor såklart. Min skulpturlärare sa till mig att dessa visst är konst också, och att jag absolut skulle ha med dem. Och det har han ju faktiskt rätt i, jag har ju skulpterat och modellerat dessa precis som vilken lera som helst, bara att denna går att äta! Så jag tänkte att detta måste nog de som bedömer arbetsproverna att gilla. 

Och tänk för att det gjorde de! För jag kom in! Inte så illa pinkat!

MEN.
 
Jag ska inte gå. 
 
-Va?! Tänker ni nog nu, precis som mina lärare sa när jag berättade. Nej, jag ska inte gå för att jag ska flytta till Gotland. Min pojkvän har kommit in på tonsättarskolan i Visby så jag tänkte ta tillfället att göra nåt galet och hänga på dit. Två år är hans utbildning och vem vet, vi kanske stannar ännu längre. Jag ska söka jobb inom konditori där, och det verkar folk vara jäkligt flitiga på att tala om för mig att det kommer gå åt helvete, att jag inte kommer få nåt jobb och så vidare. Det får mig ju bara ännu mer att vilja sticka och göra det. Däremot är jag såklart riktigt stolt över att ha kommit in på skolan, snuskigt stolt faktiskt!

Min skulpturlärare blev inte så glad över att jag inte ska ta platsen på nyckelviksskolan. Det är nämligen inte direkt lätt att komma in på skolan. Men jag tänker, att om det verkligen är det här jag ska syssla med i framtiden, då kommer det lösa sig. Jag kanske lär mig keramik på gotland, eller så kommer jag tillbaka om några år och söker nyckelviken igen, och då är det bara hålla tummarna igen. Det löser sig! 
 
Jag vill inte ha så mycket kontroll. Jämt och ständigt ska det planeras och tänkas smart och vuxet och praktiskt. Jag vill inte längre! Jag vill flytta till Gotland och träffa nya människor, se en ny del av Sverige, bo själv och få lite arbetslivserfarenhet. Så jag skiter fullständigt i att folk tycker att det är ett dåligt val. Det är mitt val, och om folk vill tro att jag är en toffla som följer min pojkvän vart han än går så får de tycka det. För jag vet att det inte är sant. 
 
Och vet ni vad. Vi ska flytta till ett hus. En villa med trädgård. 
"Det är jättelångt från Visby, ni kommer aldrig orka pendla" Säger de. 
Du, jag skiter i hur lat du tror jag är. 
 
Jag ska ha det så JÄVLA trevligt.
 
 
 
arbetsprover, konst, kroki, lidingö, måleri, nyckelviken, nyckelviksskolan, teckning,

4 kommentarer

Minna

14 Jun 2013 08:02

Grattis! Det kommer säkert gå alldeles utmärkt! Och dessutom gör du någon på reservplats jävligt glad! :)

Svar: Ja en tjej i min förra klass hoppade upp ett steg i kön nu så det känns iallafall bra :)
Krafla

Emelie

15 Jun 2013 19:16

Känns det rätt så är det oftast det också! Tror att du kommer få det helt underbart på rosornas ö! :D

Malinbus

15 Aug 2013 18:34

Välkommen till Gotland, det kommer gå jättebra!:)

Malinbus

15 Aug 2013 18:50

Du kommer absolut hitta en marknad för beställningar av tårtor, det finns några som kör lite privat, men dom är inte alls speciellt bra. Vi beställde vår bröllopstårta (din pink ombre) från Ica Maxi, det fanns inga andra alternativ. Mitt tips är att kolla med café H10, Brödboden, Ica Maxi-bageriet eller Café Norrgatt. Sen finns det en del lovande ställen utanför Visby men dessa har jag inte så bra koll på. :) Och om Ellinor Andersson någonsin startar upp Wisby Dessertkonditori igen så skall du absolut få in en fot där.
Hon gör underbara verk! :) Lycka till!

Svar: Tack för tipsen! :)
Krafla

Kommentera

Publiceras ej