Igår gjorde jag den här supersmarriga citronmarängpajen, och så att jag lite frysta bär hemma, och tänkte, what the hell! så jag tillsatte dem också. Det lyfte pajen som sjutton! Farligt gott! Jag tryckte bara ner dem i lemon curden lite varsomhelst, inget avancerat.
 
 
Jag har dock upptäckt att jag gillar pajdeg som det inte är äggula i, så jag gör marängen på äggvita från dunk, ni vet som man kan köpa från stora mataffärer. Då behöver man inte slänga gulorna!
 
 
 
 
Här kommer receptet, men allt fick inte plats, bla hur man sätter ihop det hela, men det kanske ni förstår. Du klickar bara i lemon curden i pajskalen, trycker ner lite bär här och där, och sen är det bara gå lös med marängen, kleta på med sked, spritsa, du bestämmer helt själv! Sen kan du antingen ställa in dem i ugnen igen ca 4-6 min för att få lite färg på marängen, eller så gör du som jag, tar en brännare (som en jättestor läskig tändare) och bränner av marängen lite. Eftersom vi har hettat upp äggvitorna under tillagningen är det ingen fara att äta dem utan att ha kört i ugnen. Och juste! Om det behövs kan det vara bra att tillsätta lite vatten till pajdegen när man rör ihop den. Ibland kan den annars bli lite torr. 
 
 
Klicka på bilden för att få upp receptet i storformat, så det går att läsa 8D
 
Hoppas ni kommer gilla mina små pajer!
 
 
citron, lemon, maräng, meringue, paj, pie,

Kommentera

Publiceras ej